Tienduizenden noodoproepen belanden in minutenlange wachtrij
Vorig jaar werden tienduizenden oproepen naar de noodcentrales pas na meer dan drie minuten beantwoord, omwille van structurele personeelstekorten. Dat schrijven De Standaard en Het Laatste Nieuws naar aanleiding van de nieuwe cijfers die minister van Binnenlandse Zaken, Bernard Quintin (MR), naar buiten bracht, volgend op parlementaire vragen van Kamerlid Matti Vandemaele (Groen).
Vooral in Brussel, Gent en Antwerpen loopt het mis. Zo werden in de hoofdstad vorig jaar ongeveer 25.000 noodoproepen (5,53 procent van het totaal) pas na langer dan drie minuten beantwoord. In de provincie Oost-Vlaanderen gaat het om ruim 10.000 oproepen (3,25 procent), in Antwerpen om ruim 4.400 telefoontjes (1,22 procent).
Het probleem speelt het minst in Waals-Brabant, daar moest slechts een vijftigtal oproepers (0,06 procent) langer dan drie minuten wachten. Het aantal oproepen dat nooit beantwoord werd, maakte Quintin niet bekend.
Personeelstekort
Uit de antwoorden van de minister blijkt dat de elf alarmcentrales samen momenteel slechts 308 voltijdsequivalenten in dienst hebben, hoewel de federale overheid bepaalde dat ze er 361 nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Bovendien liggen het personeelsverloop en ziekteverzuim bovengemiddeld hoog.
Tegelijk wordt er sinds de coronacrisis alleen maar vaker naar de noodcentrales gebeld: vorig jaar kregen die samen 2,7 miljoen oproepen binnen.
Het kabinet van Quintin reageert in de krant dat de afgelopen maanden al "kort op de bal" werd gespeeld. Zo worden zes medewerkers van de federale politie tijdelijk gedetacheerd naar de alarmcentrale van Oost-Vlaanderen. Er lopen ook landelijke aanwervingscampagnes.
Vandemaele reageert bezorgd. De personeelstekorten zijn volgens hem zo dramatisch groot dat er ongelukken dreigen te gebeuren. "Bij zulke noodsituaties kan een gemist telefoontje letterlijk het verschil betekenen tussen leven of dood", waarschuwt hij.
Het Kamerlid wil dat er voortgang wordt gemaakt bij de opleidingen en aanwervingen, maar ook dat minister Quintin zich over de arbeidsvoorwaarden - lees: een correcte vergoeding - van de telefonisten buigt.