ArtsenkrantPremium

Voeren Europese automerken een verloren strijd?

De Duitse automerken hebben de autobeurs IAA Mobility 2025 in München aangegrepen om een teken van leven te geven aan hun klanten én Chinese concurrenten. De snelheid waarmee die laatste nieuwe modellen lanceren en innovatieve technologieën implementeren, tart elke verbeelding.

Michael Lohscheller
"Wie denkt de technologische voorsprong van de Chinese merken ongedaan te maken door de klok terug te draaien, vergist zich", zegt Michael Lohscheller van Polestar.

De editie 2025 van de IAA Mobility in München heeft de hoge verwachtingen ingelost. De Duitse merken hebben de thuismatch aangegrepen om nieuwe modellen voor te stellen die een nieuwe episode inluiden in de moderne automobielgeschiedenis. De BMW ix3 en Mercedes Electric GLC vormen de voorbode van een nieuwe generatie voertuigen op basis van compleet nieuwe platformen met 800 volt-technologie en 400 kW laadvermogen.

BMW en Mercedes reduceren zo hun technologische achterstand op de toonaangevende Chinese automerken. Die laatste waren talrijker en prominenter dan ooit aanwezig in München. Hun topmodellen maakten een overtuigende indruk zowel qua technologie als design. Veel mooier dan een Polestar 5 kan een auto niet zijn.

Zwart op wit

Zijn de Chinese supercars ook beter dan hun Europese concurrenten? Op papier in elk geval. Meer power en nog sneller bij het optrekken én laden dan hun Duitse concurrenten. Daarmee komt een einde aan de suprematie van de sportieve modellen van Audi, BMW, Mercedes en Porsche.

Met hun krachtige benzinemotoren vormden die merken een klasse apart in de internationale automobielwereld. De doorbraak van de elektrische auto heeft daar abrupt een einde aan gemaakt. De Duitse merken zijn te laat op de elektrische trein gesprongen en kijken daardoor nu aan tegen een technologische achterstand tegenover de toonaangevende Chinese fabrikanten. De namen van die merken klinken nog onbekend in de oren, maar hun modellen dwingen bewonderende blikken af.

The proof of the pudding

Polestar 5 GT coupé
Polestar 5, een GT coupé, is het nieuwe uithangbord van het Zweedse premium merk.

Midden augustus verwelkomde Polestar een handvol autojournalisten op het hermetisch afgesloten testcircuit van Milbrock, ten noordwesten van Londen, voor een eerste kennismaking met de Polestar 5. Deze Gran Turismo in een 'haute couture'-pak is het laatste model van de Oostenrijkse designer Max Missoni voor het Zweedse nichemerk.

Bij Volvo en daarna bij Polestar vormde Missoni vele jaren een succesrijk duo met zijn leermeester Thomas Ingenlath. Vorig jaar verhuisde Missoni naar München om bij BMW te gaan samenwerken met Adrian van Hooydonk. Het staat in de sterren geschreven dat hij, op termijn, diens opvolger wordt als de van origine Nederlands-Limburgse director of design.  

Terug naar Milbrock voor enkele supersnelle rondjes met de Polestar 5, die ik beschouw als de mooiste auto van het jaar – ondanks de twee enorme buitenspiegels. Zijn die bedoeld om het ontbreken van een achterruit te compenseren?

Het skelet van de Polestar 5 is opgebouwd uit geanodiseerd aluminium voor meer stijfheid en minder gewicht op de weegschaal. Dat was nodig want zelfs nu weegt de nieuwkomer net geen 2,5 ton. De vergelijkbare Porsche Taycan 4S Plus is 175 kilogram lichter.

Wanneer het op prestaties aankomt, telt elke kilogram. Het gewichtsverschil zit hem in de grote en zwaardere batterij en de rijkelijke interieuraankleding. De kuipstoelen zijn gemaakt van high-tech vlasvezelmateriaal in plaats van het gebruikelijke carbon.

Uithangbord

Over prestaties gesproken: 884 pk en een koppel van 1.015 Nm, van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden. Adembenemend én zinloos tezelfdertijd, maar onontbeerlijk om de handschoen te kunnen opnemen tegen andere supercars. Een GT moet zowel snel als veilig zijn, en dat is deze ook. De stabiliteitscontrole grijpt in wanneer de rode knipperlichten aangaan in een te snel aangesneden bocht.

Een testrit op de openbare weg moet meer duidelijkheid brengen over het reële verbruik en de echte actieradius. Er is zwart op wit sprake van 670 WLTP-kilometers; vergeet het maar. Het klinkt realistischer om in 22 minuten te laden van 10 naar 80 procent met een piekvermogen van 350 kW, dankzij de 800-volt architectuur; er zijn echter concurrenten die op papier nog sneller laden.      

Intussen is ook de prijs bekend van de Polestar 5 Performance: 145.300 euro, zonder extra toebehoren maar wel opvallend goed afgewerkt én met een excellente duurzaamheidsscore. Of dat volstaat om een bestseller te worden? Meer dan waarschijnlijk niet, maar dat blijkt ook niet de roeping van de Polestar 5 te zijn.

Volgens CEO Michael Lohscheller moet de nieuwkomer bijdragen aan het sportief imago en naambekendheid van het Zweedse merk, dat eigendom is van het Chinese Geely. “Polestar is een automerk met een missie dat zich profileert als een Europees merk en focust op duurzaamheid, puristisch design en high performance."

"Door resoluut te kiezen voor elektrische aandrijving anticipeert Polestar op de voortschrijdende klimaatverandering en veranderende tijdsgeest. Elektrische aandrijving is geen doel op zich maar het is volgens mij wel het efficiëntste middel om de CO2-uitstoot te verminderen en de klimaatverandering af te remmen.”  

Koers houden

Polestar-topman Lohscheller kant zich fel tegen het voorstel van een groot aantal Europese merken en politieke fracties in het Europees Parlement om het verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor in 2035 naar een latere datum te verschuiven.

“De toekomst ligt voor ons en niet achter ons! Wie denkt de technologische voorsprong van de Chinese merken ongedaan te maken door de klok terug te draaien, vergist zich. Polestar doet het omgekeerde en werkt samen met de andere Chinese merken van Geely. Integreren is beter dan concurreren. Europa onderschat de technologische voorsprong van de Chinese constructeurs.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium lid en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkdigitale toegang tot de gedrukte magazines
  • checkdigitale toegang tot Artsenkrant, De Apotheker en AK Hospitals
  • checkgevarieerd nieuwsaanbod met actualiteit, opinie, analyse, medisch nieuws & praktijk
  • checkdagelijkse newsletter met nieuws uit de medische sector
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Urbain Vandormael23 september 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
07 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine