Artsenkrant

Winterplan luchtweginfecties: FOD Volksgezondheid evalueert haar communicatie

FOD Volksgezondheid merkt op dat het grote publiek tekenen van verzadiging vertoont door de overvloed aan gezondheidsgerelateerde informatie die het te verwerken krijgt. Ook lijken zorgprofessionals moeilijk snel te bereiken. Om die reden evalueert de federale overheidsdienst haar communicatieplan ter voorbereiding op de lancering van het komende Winterplan luchtweginfecties.

Wie denkt dat de FOD Volksgezondheid deze week ongestoord van de zon kan genieten, heeft het mis. Terwijl momenteel landelijk het hitteplan in werking treedt, zijn de voorbereidingen op het Winterplan luchtweginfecties later dit jaar al in volle gang. Daarbij wordt het winterplan van 2024 grondig geëvalueerd om te zien waar de communicatie verbeterd kan worden.

Verzadiging bij het grote publiek

"We zien een duidelijk verschil in hoe de bevolking reageert op het winterplan of het hitteplan", zegt Annelies Wynant, woordvoerster van de FOD Volksgezondheid aan onze collega's van Le journal du Médecin. "Tijdens de winter is er duidelijk minder aandacht en kost het meer moeite om onze boodschap over te brengen. Dat heeft te maken met een zekere communicatievermoeidheid rond beschermingsmaatregelen en luchtweginfecties; een erfenis uit de covidperiode. Zo zagen we afgelopen winter dat in eerste instantie onze berichtgeving over het uitroepen van alarmniveau Code Geel door veel mensen met medewerking werd ontvangen. Maar later bij de opschaling naar Code Oranje zagen we een duidelijke afname van de medewerking en betrokkenheid bij het publiek."

"We horen regelmatig dat er te veel alarm- en waarschuwingsniveau's zijn, zoals voor luchtweginfecties, luchtkwaliteit, stormen, hittegolven... noem maar op. Mensen zeggen dan: 'Als we al die codes serieus moeten nemen, kunnen we niet meer buitenkomen.' En daar zit een knelpunt: ondanks mogelijke verzadiging bij het grote publiek is het onze verantwoordelijkheid om correcte informatie te verlenen, zodat een gezondheidssituatie niet escaleert en resulteert in een alarmniveau Code Rood", benadrukt Wynant.

De uitdaging om professionals snel te informeren

Wat betreft de medische sector is de FOD Volksgezondheid van mening dat de uitvoering van het Winterplan luchtweginfecties over het algemeen vlot is verlopen en “goed werd opgevolgd” door zorgverleners. Toch kwamen er ook enkele knelpunten naar voren. “Het blijft moeilijk om zorgprofessionals snel te bereiken,” legt Gerlant Van Berlaer uit, kinderarts en chief medical officer van de FOD Volksgezondheid.

“Zorgverleners zijn soms – en terecht – gefrustreerd wanneer zij via hun patiënten of het brede publiek vernemen dat het alarmniveau is opgeschaald, nog vóórdat zij daarover officieel zijn geïnformeerd,” aldus Van Berlaer. “De media zijn erg snel, en het is voor ons als overheidsdienst moeilijk om dat voor te blijven.”

Ook merkt de federale overheidsdienst op dat bepaalde groepen in de samenleving extra moeilijk te bereiken zijn. “Sommige mensen zijn simpelweg moe geworden van alle informatie en richtlijnen, en weigeren nog actief te luisteren naar de aanbevelingen,” aldus Van Berlaer. “Daarom werken we actief aan het verbeteren van onze communicatie naar deze specifieke groepen, maar ook naar mensen die niet kunnen lezen, daklozen en bepaalde geïsoleerde gemeenschappen, zoals religieuze gemeenschappen.”

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door François Hardy2 juli 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Artsenkrant maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.